Zespół
O nas
Jesteśmy zespołem badaczy zajmujących się analizą zjawiska neosarmatyzmu – przenikania motywów sarmackich do współczesnej kultury i literatury. Wspólnie prowadzimy projekt badawczy, którego celem jest zrozumienie, w jaki sposób dziedzictwo staropolskiej kultury szlacheckiej wpływa na współczesne narracje literackie i społeczne.
W skład naszego zespołu wchodzą specjaliści o różnorodnych zainteresowaniach, od teorii interpretacji, przez literaturę fantasy, po badania nad społecznościami fanowskimi i kulturą medialną.
Paweł Bohuszewicz
- kierownik projektu
Kierownik projektu, od lat zajmuje się literaturą i kulturą staropolską oraz jej obecnością w nowoczesnej kulturze polskiej. W 2008 roku zainteresował się zjawiskiem, które określił jako hermeneutykę staropolszczyzny. Jest to taki namysł, który dawny przedmiot czyni częścią współczesności poprzez udział w doświadczeniu badawczym i czytelniczym. To doprowadziło go do zjawiska neosarmatyzmu, które postanowił w pewnym momencie bardziej metodycznie zbadać – stąd niniejszy projekt.
Interesuje się szczególnie teorią interpretacji, teorią i historią dawnej powieści, a także narodzinami nowoczesności w XVIII wieku. Badania prowadził w kraju i za granicą. Jest autorem dwóch książek: „Gramatyka romansu. Polski romans barokowy w perspektywie narratologicznej” (Toruń 2006) i „Od „romansu” do powieści. Studia o polskiej literaturze narracyjnej (druga połowa XVII wieku–pierwsza połowa XIX wieku)” (Toruń 2016). Zredagował kilka monograficznych numerów czasopism, między innymi poświęcony tzw. „zwrotowi sarmackiemu” pierwszy numer „Tekstów Drugich” z 2015 roku.
Pracuje w Katedrze Antropologii Literatury i Nowych Mediów w Instytucie Literaturoznawstwa Wydziału Humanistycznego Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu.
Aldona Kobus
- uczestnik projektu
Absolwentka kulturoznawstwa na Uniwersytecie Mikołaja Kopernika w Toruniu i obecnie adiunktka na tym kierunku, doktora literaturoznawstwa.
Do badań nad neosarmatyzmem trafiła okrężną drogą – wychodząc od zainteresowania literaturą fantastyczną i od antypatii wobec fantastyki rodzimej, która we wczesnych latach 00’ silnie stała fantazmatem przepisywania polskiej historii spod znaku wydawnictwa Fabryka Słów. Zajmuje się badaniem społeczności fanowskich (monografia „Fandom. Fanowskie modele odbioru”, Toruń 2018), struktur i ideologii autorstwa w kulturze („Autorstwo. Urynkowienie literatury i fantazmat podmiotu autorskiego”, Toruń 2021), kultury popularnej w ujęciu queerowym i feministycznym (współredakcja tomu „Sex, Sleevs and Cyberpunk: Essays on „Altered Carbon””, Chicago 2020) oraz przemian we współczesnej kulturze medialnej (redakcja numerów „Literatury Ludowej. Journal of Folklor and Popular Culture”: Ciemne strony fandomów nr 2[65]/2021 i „Podcasting: Re-oralization of Contemporary Culture” nr 2[66]/2022).
W ramach projektu bada neosarmackie teksty w obiegu popularnym wraz z ich zaangażowanym, fanowskim, odbiorem, szukając źródeł i przyczyn popularności historycznego fantazmatu w polskiej fantastyce oraz z upodobaniem zbierając memy z serialu „1670” (Netflix, 2023).
Sebastian Tauer
- uczestnik projektu
Magister, doktorant w Szkole Doktorskiej Nauk Humanistycznych, Teologicznych i Artystycznych Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Absolwent filologii polskiej, którą również ukończył na tej samej uczelni. W swej pracy magisterskiej, która została uznana za najlepszą pracę literaturoznawczą na Wydziale Humanistycznym UMK, zajmował się neosarmackimi narracjami Jacka Komudy.
Obecnie pracuje nad rozprawą doktorską na temat polskiej prawicowej fantastyki po roku 1973. Uczestnik wielu konferencji naukowych krajowych i zagranicznych, w tym konferencji towarzyszących Dniom Polonistyki Uniwersytetu Wileńskiego (w czasie których przedstawił wyniki swoich prac nad neosarmatyzmem i prawicową fantastyką), a także konferencji „Dookreślanie sarmatyzmu: ponowienie dyskusji sprzed ćwierćwiecza” (podczas której przedstawił badania nad neosarmacką mikronacją – wirtualną Rzeczpospolitą Obojga Narodów). Publikuje również artykuły, wśród których najważniejszy to „Moskwa, miasto uległe. Jacka Komudy spojrzenie na Wschód w kontekście neosarmatyzmu i zwrotu topograficznego na przykładzie „Samozwańca””, przedstawiający stosunek wspomnianego neosarmaty do Rosji i Wschodu. Współorganizator konferencji naukowej „Literatura dawna dziś – konteksty, nawiązania, interpretacje” (Toruń, 2024).
Interesuje się szeroko pojętą fantastyką (szczególnie fantasy) oraz wymiarem politycznym tej literatury; literaturą neosarmacką i grami nawiązującymi do kultury szlacheckiej (komputerowymi, RPG, larpami, bitewnymi, karcianymi) oraz przekształceniami literatury i kultury dawnej we współczesnych tekstach. Prywatnie prezes grupy rekonstrukcji historycznej odtwarzającej sylwetki z okresu powstania wielkopolskiego, I wojny światowej, XV wieku i – rzecz jasna – XVII-wiecznej szlachty polskiej.
Skontaktuj się
Masz inne pytanie? Nie znalazłeś odpowiedzi lub potrzebujesz dodatkowych wyjaśnień, a może myślisz, że możesz nam pomóc?