Neosarmatyzm, games studies i fandom „Dzikich Pól”.

Na początku marca pojechałem do Bydgoszczy na spotkanie konsultacyjne z dr hab. Michałem Mochockim. Przez wiele lat był zaangażowany w tworzenie studiów Humanistyka 2.0 na Uniwersytecie Kazimierza Wielkiego w Bydgoszczy (choć obecnie zatrudniony jest na Uniwersytecie Gdańskim). Jest on specjalistą z zakresu game studies, w obszar jego zainteresowań wchodzą gry neosarmackie.

            Rozmowa, którą przeprowadziliśmy, obracała się wokół trzech tematów. Zaczęliśmy od sposobów badania gier i różnic między ludologią, game studies a games research, zahaczając o takie wątki jak chociażby spór narratologów z ludologami, by następnie przejść do kwestii związanych z grami neosarmackimi, przede wszystkim zaś z Dzikimi Polami. Jako że mój rozmówca uczestniczył w procesie tworzenia 2. edycji podręcznika do tego RPG, miałem niesamowitą możliwość wniknąć nie tylko w perspektywę badacza gier, ale także ich twórcy. Na koniec zaś przeszliśmy do rozmowy o neosarmackim fandomie, jaki wyrósł wokół Dzikich Pól na początku XXI wieku. Mówiliśmy o jego uczestnickach oraz działaniach, jakie podejmował, by odtworzyć Rzeczpospolitą Obojga Narodów (została nawet przeprowadzana wśród fanów… wolna elekcja, w której na króla wybrany był Jacek Komuda).

            Spotkanie z dr hab. Michałem Mochockim było niezwykle owocne, pozwoliło mi bowiem nie tylko odnaleźć narzędzia, dzięki którym będę mógł badać gry w ramach naszego projektu, ale też przede wszystkim pozwoliło wniknąć w fanowskie działania skupione wokół jednej z najważniejszych neosarmackich gier.

Zobacz również

Neosarmatyzm w kosmosie

Kwerendy we Wrocławiu, 02-04.12.24 i 12-14.12.24 Kwerenda przeprowadzona w bibliotece Uniwersytetu...

Przejdź do treści