Długie trwanie sarmatyzmu
„Szlachta w mundurach wojewódzkich”, autor nieznany, koniec XVIII wieku, zbiory Muzeum Narodowego w Krakowie
Neosarmatyzm przez lata
Literatura fikcjonalna
Literatura niefikcjonalna
Materiały audiowizualne
Performanse
Bardzo dużo mówi się o sarmatyzmie jako o podstawowej formule polskości czy najbardziej elementarnym – na dobre i na złe – składniku polskiej tożsamości zbiorowej. Takie sformułowania zakładają, że to, co wraz z upadkiem I Rzeczypospolitej zakończyło się w drugiej połowie XVIII wieku, wciąż trwa – jako tradycja, czyli dziedzictwo, do którego świadomie odwołujemy się po to, by nadawać formę zbiorowemu doświadczeniu. Wie o tym każdy uczestnik polskiego życia kulturalnego.
Czym innym jest jednak o ciągłości wiedzieć, a czym innym ją zobaczyć i dlatego właśnie postanowiliśmy stworzyć naszą oś czasu. Jest to narzędzie, które pokazuje długie trwanie kultury szlacheckiej w polskiej nowoczesności od XVIII wieku do XXI wieku.
Tworząc je, nie aspirowaliśmy do kompletności – każdy badacz przeszłości wie, że jest ona niemożliwym do osiągnięcia ideałem. Zamiast więc pokazywać “wszystko”, pokazujemy to, co najważniejsze, a najważniejszym jest to, co miało największy wpływ: na inne teksty, na wspólnotowe wyobrażenia i wartości tworzące polską kulturę. Mamy tu więc teksty, które pozostając w bliższej lub dalszej orbicie oddziaływania sarmatyzmu, nie zawsze są arcydziełami, ale za to coś ważnego w kulturze rozpoczynały lub, przeciwnie, które stanowią istotny punkt dojścia wcześniejszych tendencji.
Nasza oś czasu gromadzi teksty kultury: przede wszystkim są to tytuły tekstów literackich, ale też filmów, seriali, gier, spektakli, tekstów eseistycznych, publicystycznych i naukowych. Świadomie zdecydowaliśmy się nie włączać wydarzeń politycznych, historycznych czy twórczości malarskiej.
XVIII
1765
w 30 numerze pierwszego rocznika czasopisma “Monitor Warszawski” prawdopodobnie Adam Kazimierz Czartoryski (autorstwo nie zostało z całą pewnością ustalone) publikuje artykuł, w którym pojawia się pierwsze jak dotąd notowane w piśmie użycie słowa “sarmatyzm”.
1765
19 listopada na deskach Teatru Narodowego zostaje wystawiona sztuka, która inauguruje działalność tej instytucji. Są to Natręci Józefa Bielawskiego, być może pierwszy polski tekst kontrastujący ze sobą dwa wzory osobowe: oświeceniowego “fraczka” i staropolskiego “kontusza”, co inicjuje konflikt sarmatyzmu z nowoczesnością. W następnym roku Natręci ukazują się drukiem. Tekst został opatrzony m. in. dedykacją, prologiem i epilogiem, w którym pojawia się słowo „sarmatyzm”. Jest to jedno z pierwszych użyć tego słowa w języku polskim w znaczeniu, które utrwali się na stulecia: jako polskiego zacofania, które stanowić ma pośmiewisko dla innych, cywilizowanych, narodów.
1778, 1784
ukazują się drukiem dwie części powieści Ignacego Krasickiego pt. Pan Podstoli. Ta nawiązująca do staropolskiej parenetyki powieść umacnia obraz szlachcica - posesjonata jako wzoru osobowego.
1785
18 czerwca ma miejsce prapremiera pięcioaktowej komedii Franciszka Zabłockiego pt. Sarmatyzm (wydana zostaje drukiem w 1820 r.). Utwór ten staje się kolejnym kamieniem milowym w utrwalaniu stereotypu sarmatyzmu jako synonimu wad narodowych.
XIX wiek
1812
w piątym tomie Słownika języka polskiego Samuela Bogusława Lindego pojawia się hasło Sarmatyzm. Tym samym słowo “sarmatyzm” staje się leksemem.
1829
wydanie Dziejów Polski potocznym sposobem opowiedzianych Joachima Lelewela. Tekst ten stanowi opracowanie popularnonaukowe, przeznaczone dla młodzieży. Położono w nim nacisk na republikańsko-demokratyczne elementy ustroju Rzeczypospolitej (pojęcie “gminowładztwa”), jednocześnie potępiając warcholstwo szlachty. Praca wywarła decydujący wpływ na ukształtowanie obrazu rzeczywistości politycznej drugiej połowy XVIII wieku w świadomości pokolenia romantycznego, wpłynęła też na opinie późniejszych historyków.
1832
Adam Mickiewicz wygłasza słynny odczyt O duchu narodowym w Naukowym Towarzystwie Litewskim i Ziem Ruskich w Wilnie; „duch narodowy” został częściowo utożsamiony z kulturą i tradycją Rzeczypospolitej szlacheckiej.
1832
wydanie w Paryżu Ksiąg narodu polskiego i pielgrzymstwa polskiego Adama Mickiewicza. W tym fundamentalnym dla polskiego mesjanizmu utworze odkupicielska rola Polski w procesie emancypacji ludów opiera się w znacznej mierze na idealizacji historii i tradycji Rzeczpospolitej szlacheckiej; jej ustrój i kultura (umiłowanie wolności) uzasadniają szczególną rolą narodu polskiego w procesie emancypacyjnym: swobody szlacheckie stanowią prefigurację przyszłej kondycji wszystkich ludzi.
1832
powstanie rękopisu Uwag o dawnej Polsce przez starego szlachcica Seweryna Soplicę Cześnika Parnawskiego napisanych Henryka Rzewuskiego (utwór zostanie wydany drukiem dopiero w 2003 roku). W dziele tym zawarte zostaje przeświadczenie, że zdolność narodu polskiego do zachowania tożsamości pod zaborami wiąże się z kultywowaniem dziedzictwa Rzeczypospolitej szlacheckiej; jest to najbardziej znaczący przejaw przewartościowania stosunku do Polski szlacheckiej w kulturze romantycznej.
1834
Aleksander Jełowicki wydaje w Paryżu poemat Pan Tadeusz, czyli ostatni zajazd na Litwie Adama Mickiewicza. Wizja szlacheckiego dworku jako prototypu polskiego wyobrażenia o szczęściu uzyskuje swój najdoskonalszy i najbardziej znaczący kształt. Utwór staje się wzorem epopei narodowej oraz jednym z najważniejszych składników polskiej tożsamości kulturowej.
1835
wydanie w Paryżu Pieśni Janusza Wincentego Pola (z datą 1833), cyklu poetyckiego poświęconego Powstaniu Listopadowemu. Pol przeprowadza analogię historyczną między Powstaniem Listopadowym a Konfederacją Barską, rozpoczynając funkcjonowanie romantycznego mitu Baru, obecnego m.in. w twórczości Słowackiego i Mickiewicza. Andrzej Waśko traktuje Pieśni Janusza jako ważny argument na rzecz uznania doświadczeń Powstania Listopadowego za początek romantycznego neosarmatyzmu.
1836
pierwsze pełne wydanie Pamiętników Jana Chryzostoma Paska, opublikowane przez hrabiego Edwarda Raczyńskiego w Poznaniu pod tytułem Pamiętniki Jana Chryzostoma Paska z czasów panowania Jana Kazimierza, Michała Korybuta i Jana III (wcześniej, w 1821 roku, opublikowano fragmenty rękopisów). Ewa Szczeglacka-Pawłowska wydanie Pamiętników określiła "trzecim początkiem polskiego romantyzmu" (za dwa pierwsze uznając wydanie Ballad i romansów Mickiewicza oraz Marii Malczewskiego). Pamiętniki zyskały dużą popularność już w XIX wieku i cieszą się nią do dziś (stanowiąc m.in. jako lektura jedno z dzieł, na podstawie których uczniowie poznają sarmatyzm).
1840
wydanie w Paryżu utworu Trzy myśli pozostałe po ś. p. Henryku Ligenzie Zygmunta Krasińskiego, zbioru trzech poematów, w których postać sarmackiego szlachcica łączy się z wykładnią mesjanistyczną historii Polski, szlachecka gawęda z poezją romantyczną.
1840 - 1841
wydanie w Poznaniu Opisu obyczajów za panowania Augusta III Jędrzeja Kitowicza, spisanego pod koniec XVIII wieku i stanowiącego kompendium wiedzy o staropolskiej obyczajowości oraz wyczerpujący (choć oczywiście stronniczy) opis kultury materialnej i praktyk kulturowych Rzeczpospolitej szlacheckiej.
1840 - 1844
Adam Mickiewicz wygłasza Prelekcje paryskie, które stanowią sumę jego poglądów na historię Polski i rehabilitację Rzeczpospolitej szlacheckiej (budując mit "złotej wolności"), w tym tych jej elementów społeczno-politycznych, które były obiektem krytyki oświecenia.
1840-1850
Ignacy Chodźko publikuje Obrazy litewskie, w których staropolska fantazja rycerska zostaje przedstawiona jako przejaw fantazji romantycznej (wyobraźni, indywidualnej imaginacji), co przełoży się na późniejszą popularność kategorii fantazji szlacheckiej w powieści historycznej.
1843
wydanie w Paryżu dramatu Ksiądz Marek Juliusza Słowackiego. Polska historia, a konkretnie Konfederacja Barska, ukazana zostaje jako domena krwawego chaosu, tajemniczych znaków, widzeń i proroczych snów, za pomocą których Słowacki ukazuje nową (genezyjską) wizję świata i historii; bohaterowie o rysach szlacheckich – jak Kosakowski – mają za zadanie podkreślić nadrealność tego, co historycznie wydawało się realne.
1844
Lucjan Siemieński wydaje w Poznaniu Pamiętniki o Samuelu Zborowskim, prezentujące postać hetmana banity jako kontuszowego zawadiakę, prototyp szlachcica-awanturnika, który dojdzie do głosu na przykład w powieści neosarmackiej z XXI wieku.
1844
Juliusz Słowacki pisze dramat historyczny Samuel Zborowski (wydany w 1902 roku), gdzie szlachecka samowola zostaje wpisana w filozofię genezyjską poety i zinterpretowana jako przejaw silnego Ducha, a sam Zborowski staje się uosobieniem „idei polskiej”.
1846
paryska publikacja Do emigracji o potrzebie idei Juliusza Słowackiego, w której poeta dokonuje rehabilitacji instytucji liberum veto jako gwarancji duchowej wolności jednostki.
1845-1846
Henryk Rzewuski wydaje Listopad: romans historyczny z drugiej połowy XVIII wieku, stanowiący kontynuację ideową i tematyczną słynnych Pamiątek Soplicy i jednocześnie próbę stworzenia polskiej powieści historycznej w stylu Waltera Scotta. Dzieje powieściowych braci Strawińskich reprezentują zwieńczony Konfederacją Barską konflikt pomiędzy kulturą staropolską a nowoczesnością.
1851
Zygmunt Kaczkowski zaczyna wydawać opowiadania i powieści w cyklu Ostatni z Nieczujów, w którym fantazja staje się jedną z głównych cech mentalności szlacheckiej i traktowana jest jako synonim indywidualizmu. Ostatni tom ukazuje się w 1858 r.
1857
Zygmunt Kaczkowski publikuje Starostę hołobuckiego, powieść stanowiącą dobitny wyraz antyoświeceniowego nastawienia romantycznego neosarmatyzmu.
1866
ukazuje się pośmiertnie niedokończony dramat Złota Czaszka Juliusza Słowackiego, ostatnie z dzieł teatralnych stworzonych przed tzw. przełomem mistycznym. W dramacie elementy szlacheckie nadal wpisane są w szekspirowską tradycję dramatyczną i widoczna jest niezwykła wrażliwość na „szlachecką rubaszność językową”; Alina Witkowska uważa, że ten utwór jest pożegnaniem z „po szekspirowsku widzianym polskim wiekiem XVII”.
1857
wydany zostaje Szlachcic chodaczkowy, debiutancka powieść Walerego Łozińskiego, popularnego autora powieści historycznych. Powieść stanowi dowód na niegasnącą popularność gawędy szlacheckiej i tematyki sarmackiej w drugiej połowie XIX wieku. Staropolska kultura szlachty prowincjonalnej przedstawiona zostaje jako apoteoza indywidualizmu, przeciwieństwo mieszczańskiej kultury XIX wieku.
1884; 1886; 1888
Henryk Sienkiewicz wydaje kolejne tomy wchodzące w skład “trylogii”: Ogniem i mieczem; Potop oraz Pan Wołodyjowskiego. Teksty te zdobyły niezwykłą popularność w czasie swojego wydania (znane są np. przypadki zamawiania mszy za dusze zmarłych bohaterów powieści, o czym donosiła prasa). Dzieła te miały ogromny wpływ na kulturę polską, stając się jednym z najważniejszych składników zbiorowej tożsamości Polaków. To wokół nich tworzy się zarówno aprobatywny, jak i krytyczny dyskurs polskości. Współcześnie ekranizowane (Jerzy Hoffman), przenoszone do medium gier (studio Wargamer), retellingowane (powieści Adama Stawickiego).
1893
Adam Bukatko (pseudonim: Adam Krechowiecki), przyjaciel Henryka Sienkiewicza, wydaje powieść Veto!, opowiadającą o pośle Władysławie Sicińskim, który jako pierwszy zablokował obrady sejmu, wykorzystując liberum veto w 1652 roku.
przełom XIX i XX wieku
w Galicji modne staje się noszenie stroju narodowego, będącego wariacją na temat ubioru szlachty z okresu Rzeczpospolitej Obojga Narodów. W 1903 roku natomiast kostiumy wzorowane na polskim odzieniu szlacheckim pojawiły się w czasie balu maskowego z okazji 290 rocznicy panowania Romanowów. Stroje te miały wpływ na wyobrażenie ogółu społeczeństwa o ubiorze narodowym, często cechy pierwszego z nich rozpoznawane są błędnie jako cechy drugiego (np. bractwa kurkowe swojej mundury wzorują w istocie nie na strojach z okresu I Rzeczypospolitej, a przełomu XIX i XX wieku).
XX wiek
1903
Władysław Łoziński wydaje Prawem i lewem. Obyczaje na Czerwonej Rusi w pierwszej połowie XVII wieku, opracowanie zapisów z akt sądowych, znacząco rozbudowując rozumienie - i stereotyp - szlacheckiego warcholstwa. Książka Łozińskiego stanie się w XXI wieku źródłem inspiracji dla pisarzy neosarmackich, takich tak Jacek Komuda.
1925
Jan Łada (pseudonim literacki Jana Gnatowskiego) publikuje powieść W zaklętym zamczysku (tytuł wznowienia z 2012 roku W nawiedzonym zamczysku), stanowiącą połączenie gotyckiej powieści grozy i powieści historycznej, a przy tym swoisty prolog do “trylogii” Sienkiewicza, ukazujący burzliwe wydarzenia na Wołyniu w 1633 roku, w trakcie trwania wojny polsko-rosyjskiej w latach 1632-1634.
1928
Zofia Kossak-Szczucka wydaje Złotą wolność, powieść historyczną w dwóch tomach. Była to trzecia powieść w dorobku autorki, pierwsza skupiająca się na zagadnieniach polityczno-społecznych, gdzie stosunki społeczne w Rzeczypospolitej na początku XVII odnosiły się wprost do rzeczywistości politycznej po Przewrocie Majowym. Sarmacka przeszłość staje się więc odpowiednikiem współczesności. Znaczenie powieści oraz reszty dorobku autorki sprawiło, że określona została mianem “córki Sienkiewicza”.
1928
nakręcony zostaje niemy film Pan Tadeusz na podstawie epopei Adama Mickiewicza i w reżyserii Ryszarda Ordyńskiego (scenariusz napisali Andrzej Strug oraz Ferdynand Goetel). Film zaginął w czasie wojny, jednak w 2006 roku odnaleziono część klisz. W 2012 roku został zrekonstruowany.
1929
Antoni Ferdynand Ossendowski wydaje powieści historyczne Lisowczycy i Pod polską banderą. Powieść historyczna z czasów króla Zygmunta III, wprowadzając wątki neosarmackie w krąg nowoczesnej literatury popularnej i młodzieżowej.
1934
ukazuje się książka Obrachunki fredrowskie Tadeusza Żeleńskiego (Boya), a w niej artykuł Milczenie Fredry. Choć sarmatyzm jest tu wciąż synonimem polskiego wstecznictwa, to jednak chyba po raz pierwszy pojawia się tu wątek nowy, czyli utożsamienie kultury szlacheckiej z, jak pisał Maciej Nawrocki, “patriarchalną organizacją życia rodzinnego” oraz z “siermiężnością i tradycyjnymi, toksycznymi wzorcami męskości”.
1937
ukazuje się zbiór esejów Warta nad Wartą Adolfa Nowaczyńskiego, w którym “sarmatyzm” stanie się synonimem polskiego żywiołu narodowego analogicznego do germanizmu czy semityzmu. W częściowo analogiczny sposób w XXI wieku o kulturze szlacheckiej będzie pisał Jarosław Marek Rymkiewicz.
1946
ukazuje się Genealogia sarmatyzmu Tadeusza Mańkowskiego. “Sarmatyzm” przestaje być w tej książce pojęciem aksjologicznym, opisującym wady narodowe i staje się pojęciem opisowo-naukowym.
1950
ukazuje się rozprawa Sarmacja. Studium z problematyki słowiańskiej XV i XVI w. autorstwa Tadeusza Ulewicza (wznowiona w roku 2006), jedno z podstawowych i wciąż aktualnych naukowych opracowań zagadnienia sarmatyzmu.
1953
paryski Instytut Literacki wydaje drugą powieść Witolda Gombrowicza pt. Trans-Atlantyk (wydanie krajowe ma miejsce w 1957 r.). Jest to utwór częściowo stylizowany na staropolski pamiętnik à la Jan Chryzostom Pasek, a częściowo na szlachecką gawędę, mający w zamierzeniach pisarza stać się nowym Panem Tadeuszem.
1962
ukazuje się dramat Zabawa Sławomira Mrożka. Zgodnie z interpretacją Przemysława Czaplińskiego ukazuje on efekty powojennej modernizacji. W jej efekcie miliony Polaków przeprowadzają się ze wsi do miast, nie potrafią jednak wypracować nowej kultury, adekwatnej do nowej sytuacji społecznej. “Dlatego - pisze Czapliński - Parobek ze sztuki Mrożka szuka swojego miejsca wśród przemieszanych stylów przeszłości – Polski szlacheckiej, dworskiej, ziemiańskiej – które konotują dawną wyższość, pańskość, lepszość”.
1962
ukazuje się Siedem polskich grzechów głównych Zbigniewa Załuskiego, próba restytucji Sienkiewiczowskiego wzorca polskości i patriotyzmu, skierowana przeciwko sztuce “szyderców” lat 60. (do której zalicza się twórczość Tadeusza Różewicza, Stanisława Grochowiaka, Sławomira Iredyńskiego, Andrzeja Munka, Andrzeja Wajdy czy Sławomira Mrożka). Jak pisał Przemysław Czapliński, „Największym atutem książki była rewindykacja prawa do dumy z tradycji”. Wkrótce owa rewindykacja poskutkuje największym pośmiertnym triumfem Sienkiewicza: ekranizacją Potopu i Pana Wołodyjowskiego przez J. Hoffmana, mającymi najsilniejszy wpływ na powstanie tzw. “sarmatyzmu plebejskiego”.
1965
Jacek Łukasiewicz wydaje zbiór esejów pt. Zagłoba w piekle. Sienkiewiczowski bohater staje się w nim nowym wzorcem osobowym dla polskiej nowoczesności, którego atrakcyjność ma polegać na tym, że “reprezentuje dawną mądrość szlachty, dopuszczając zarazem do głosu racje tych, którymi szlachta niegdyś pogardzała” (P. Czapliński).
1967, 1967, 1972
ukazują się kolejne tomy Rzeczpospolitej Obojga Narodów Pawła Jasienicy. To monumentalne dzieło historyczne odegrało kluczową rolę w popularyzacji wiedzy o historii Polski i Litwy w okresie unii lubelskiej oraz funkcjonowania wspólnego państwa polsko-litewskiego (1569–1795). Jasienica analizował specyfikę ustroju Rzeczypospolitej, w tym takie tworzące go zjawiska, jak demokracja szlachecka, liberum veto czy magnateria. Wskazywał na ich zalety, ale też wady, które doprowadziły do osłabienia państwa. Jego refleksje nad anarchią polityczną i brakiem reform były inspiracją do dyskusji o polskiej tożsamości i roli elit w państwie.
1969
na ekranach pojawia się Pan Wołodyjowski w reżyserii Jerzego Hoffmana, pierwsza filmowa produkcja kręcona w czasach PRL, odnosząca się do czasów I Rzeczypospolitej. Równolegle z filmem kręcono serial Przygody pana Michała zrealizowany przez Pawła Komorowskiego.
1969
w Instytucie Literackim w Paryżu ukazują się Rozmowy z Gombrowiczem Dominique’a de Roux, w których autor Ferdydurke, niewątpliwie jeden z najwybitniejszych polskich pisarzy XX wieku, tuż przed śmiercią określa siebie jako “hreczkosieja z prowincji”: “Niech pan sobie wyobrazi mój Dziennik jako wdarcie się w kulturę europejską wieśniaka, czy szlachcica, szlachcica polskiego ze wsi, z nieufnością wieśniaka, z chłopskim zdrowym rozumem, z chłopskim realizmem. Ja to wyniosłem z domu i ten styl szlachecki jest czymś niesamowicie odpornym, wciąż jestem, pomimo tylu lat obczyzny i miasta, tym polskim hreczkosiejem z prowincji”.
1973 - 1974
TVP pokazuje serial Czarne chmury w reżyserii Andrzeja Konica (ma on propagandowo podkreślać polskość terenów Prus). Serial zdobywa bardzo dużą popularność. Jest to jedyny wciąż popularny serial neosarmacki z czasów PRL-u (organizowane są tematyczne wydarzenia związane z serialem czy jego publiczne projekcje).
1974
w 4. numerze czasopisma “Teksty” ukazuje się artykuł Sarmatyzm jako formacja kulturowa (geneza i główne cechy wyodrębniające) Janusza Maciejewskiego, jedno z podstawowych naukowych opracowań zagadnienia sarmatyzmu w polskim literaturo- i kulturoznawstwie.
1974
na ekrany wchodzi film Potop w reżyserii Jerzego Hoffmana na podstawie powieści Henryka Sienkiewicza. Film, podobnie jak wcześniej powieść, staje się fenomenem społecznym i jednym z podstawowych elementów tworzących polską tożsamość kulturową. Przyczynia się na przykład do plebeizacji sarmatyzmu (termin Przemysława Czaplińskiego), czyli procesu, w którym sarmatyzm staje się wzorem kulturowym dla przesiedlających się ze wsi do miast chłopów.
1975
Józef Hen publikuje Crimen. Opowieść jarmarczną (później wznawianą z podtytułem Opowieść sensacyjna z XVII wieku), który stanie się podstawą serialu z 1988 roku z Bogusławem Lindą w roli głównej.
1976
Józef Hen publikuje Przypadki starościca Wolskiego w trzech tomach, wcześniej (1973-1974) wydane w formacie zeszytowym. Seria wydawana była przez Biuro Wydawniczo-Propagandowe i miała na celu budowanie “czarnej legendy” Polski szlacheckiej, pokazując zbrodnie i nadużycia, jakich dopuszczała się szlachta, ostatecznie jednak zawładnęła masową wyobraźnią, popularyzując postać szlachcica-awanturnika.
1977
pierwsza rekonstrukcja historyczna w Polsce, jaką jest Turniej Rycerski na zamku w Golubiu-Dobrzyniu. Zwycięzca turnieju otrzymał od Daniela Olbrychskiego pierścień Kmicica. Wydarzenie odbywa się do dziś, poza rekonstruktorami średniowiecza gromadzi też odtwórców XVII-wiecznej polskiej szlachty.
1980
ukazuje się powieść Mariana Pankowskiego Smagła swoboda. Ten nawiązujący do Trans-Atlantyku Witolda Gombrowicza tekst stanowi opowieść o związkach między wtajemniczeniem poetyckim i przekroczeniem progu dorosłości, napisaną w stylu upodobnionym do sarmackiego i wyrażającą światopogląd, który, jak pisał Przemysław Czapliński, “mógłby mieć sarmata, gdyby sarmaci pojawili się nagle w XX wieku”.
1983
ogłoszenie pierwszego laureata w konkursie literackim czasopisma “Fantastyka”. Zwycięskie opowiadanie Niebezpiecznie sprzężenie Zygmunta Jazukiewicza stylizowane jest na język staropolski. W tym samym piśmie debiutuje Jacek Piekara i wielu innych przyszłych pisarzy powieści neosarmackich, którzy niedługo zmonopolizują rynek polskiej fantastyki publikacjami wydawanymi przez Fabrykę Słów.
1984
telewizja wyświetla serial Rycerze i rabusie w reżyserii Tadeusza Junaka, na podstawie zbioru opowiadań Józefa Hena pod tytułem Przypadki starościca Wolskiego. Choć dziś zapomniany, stanowi ważne źródło inspiracji (w budowie fabuły czy postaci) dla pisarzy neosarmackich z końca XX i początku XXI wieku, takich jak Jacek Komuda.
1987
w wydawanym przez Pawła “Konja” Konnaka Księgozbiorze Zlew Polski ukazuje się Rzecz o Sarmacyi, ukształtowaniu, miejscu w Europie i szansach jej rozwoju przez powrót do korzeni Janusza “Janego” Waluszki. Waluszko to jedna z najważniejszych postaci tworzących polski ruch anarchistyczny, natomiast jego broszura stanowi przykład potraktowania sarmatyzmu jako realizacji wolnościowego, anarchicznego (i anarchistycznego) ducha obecnego także w ruchu ariańskim, w pismach Edwarda Abramowskiego, Stanisława Brzozowskiego czy w I Solidarności.
1988
powstaje serial historyczno-przygodowy Crimen w reżyserii Laco Adamika na podstawie scenariusza Józefa Hena. Premierę miał w 1990 roku, a od 2018 roku dostępny jest na platformie VOD TVP i wciąż cieszy się dużą popularnością. W głównych rolach zagrali m. in. Bogusław Linda, Iga Cembrzyńska, Edward Lubaszenko, Jan Frycz.
1990
prapremiera spektaklu Opis obyczajów w reżyserii Mikołaja Grabowskiego na podstawie dwóch tekstów Jędrzeja Kitowicza: Opisu obyczajów za panowania Augusta III oraz Pamiętników do panowania Augusta III i pierwszych lat Stanisława Augusta. Novum i znaczenie spektaklu polega na uwspółcześnieniu tekstu pierwotnego i pokazaniu “długiego trwania” przejawów kultury szlacheckiej mistrzowsko opisanej przez Kitowicza.
1994
ukazuje się Sarmatia – album studyjny Jacka Kaczmarskiego i Zbigniewa Łapińskiego wydany przez Scutum i Pomaton EMI. Na płytę składa się 18 piosenek odnoszących się do dziedzictwa XVI-to i XVII-wiecznej Rzeczpospolitej. Teksty te próbują zaadaptować owo dziedzictwo do współczesności. Jak pisał recenzent, “Wydaje się, że myślą przewodnią Sarmatii jest ciągle powracająca troska o dobro wspólne. To właśnie ta naczelna idea „spina” wypowiedzi bohaterów w spójną opowieść o wadach i przywarach, ale też sile i wartościach szlacheckiej republiki”.
1994 - 1999
na łamach czasopism “Arcana”, “Debata”, “Fronda”, “Res Publica Nowa” Krzysztof Koehler publikuje swoje najbardziej znane teksty (Gdzie jest Polska? Kościół, reformacja, dialog; Monitor; W rytmie „Godzinek”, na rosyjskim trupie; Nie jesteśmy sami), w których dokonuje zderzenia sarmackiego dziedzictwa z polską nowoczesnością. Jest to jeden z najbardziej znaczących powrotów sarmatyzmu w kulturze polskiej po 1989 roku.
1995
powstaje Związek Szlachty Polskiej, organizacja zrzeszająca potomków szlachty Rzeczypospolitej Obojga Narodów.
1997
wydawnictwo Mag publikuje grę RPG Dzikie Pola autorstwa Jacka Komudy, Marcina Baryłki i Macieja Jurewicza. Gra skupia wokół siebie znaczący fandom miłośników Sarmacji, który jest w stanie sprawnie się organizować (m.in. organizować sejmy i wybrać w elekcji Jacka Komudę na „Króla Polski” czy przeprowadzać „biesiady dzikopolowe”, czyli LARPy). Druga edycja gry ukazała się w 2008 roku.
1999
Jacek Komuda wydaje Opowieści z Dzikich Pól. Publikacja tej powieści możliwa jest tylko dzięki temu, że autor nawiązuje w niej do systemu RPG Dzikie Pola. Jak wspomina sam autor, wydawcy nie byli skłonni do publikowania neosarmackich powieści i opowiadań, zmienili zdanie dopiero, gdy gra zebrała liczne grono fanów.
1999
Jerzy Hoffman kończy filmową adaptację “trylogii” Henryka Sienkiewicza filmem Ogniem i mieczem. Od tego momentu cała seria powieści Sienkiewicza jest zekranizowana.
XXI wiek
2001
pierwsza edycja „Vivat Vasa!”, obecnie największej rekonstrukcji XVII-wiecznej w Polsce, odbywającej się co roku w Gniewie.
2001
w Lublinie powstaje wydawnictwo Fabryka Słów, które zmonopolizuje rynek polskiej fantastyki w pierwszej dekadzie XXI wieku, wydając przede wszystkim powieści fantastyczno-historyczne takich twórców jak Andrzej Pilipiuk, Jacek Piekara, Jacek Komuda, Eugeniusz Dębski, Rafał Ziemkiewicz i inni.
2002
w Wydawnictwie Arcana ukazuje się książka Słuchaj mię, Sauromatha. Antologia poezji sarmackiej w opracowaniu i ze wstępem Krzysztofa Koehlera. We wstępie autor ukazuje kulturę sarmacką jako kulturę atrakcyjną dla nowoczesności, a otwierają go słowa: “Sarmacja - zapewne przede wszystkim z powodu zawirowań historycznych - stała się podstawową i na wiele lat właściwie jedyną formułą polskiej tożsamości narodowej”. Słowa te często wracają w późniejszym publicystycznym i naukowym dyskursie neo- i antysarmackim.
2004
zostaje wydana Szlachecka Gra Karciana Veto (z fabułą osnutą wokół elekcji w 1648 roku). W pierwszej i na początku drugiej dekady XXI wieku gra zostaje jedną z najpopularniejszych karcianek w Polsce.
2006
na łamach “Dziennika” w numerze 179 ukazuje się artykuł Ewy Thompson pt. Sarmatyzm i postkolonializm: o naturze polskich resentymentów. Jest to kolejny głos w debacie na temat polskości zorganizowanej przez to czasopismo. Badaczka stawia tezę, zgodnie z którą podstawową formą nowoczesnej kultury polskiej jest resentyment, który był skutkiem skolonizowania Polski przez zaborców, a później przez Związek Radziecki. “Literatura "sarmacka" (tak umownie nazwę literaturę przedrozbiorową) - pisze autorka - była od niego wolna”. Przywoływany przez innych autorów artykuł staje się jednym z podstawowych “oręży” w obronie Sarmacji po 1989 roku.
2006
Jacek Kowalski, historyk literatury francuskiej i popularyzator wiedzy o kulturze Polski szlacheckiej publikuje pierwszą ze swoich znanych książek na temat Sarmacji. Jest nią Niezbędnik sarmaty poprzedzony obroną i uświetnieniem Sarmacji obojej. W następnych latach ukazują się m. in.: Niezbędnik konfederata barskiego. Awantury, kuranty, pieśni konfederackie i zaściankowe (2008); Sarmacja. Obalanie mitów. Podręcznik bojowy (2016); Straszny Dwór, czyli sarmackie korzenie Niepodległej (2019).
2008
powstanie “Rzeczypospolitej Obojga Narodów”, polskiej mikronacji (państwa wirtualnego), osadzonego w realiach XVI-XVIII wiecznej Sarmacji. Jej obywatele (użytkownicy forum) wcielają się w postaci polskiej szlachty, odtwarzając takie instytucje społeczne, jak np. sejm walny. Adres: https://www.rzeczpospolitaobojganarodow.pl/forum
2009
21 lutego na deskach Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie Jan Klata wystawia Trylogię. Była to pierwsza w dziejach polskiego teatru prezentacja sceniczna tego utworu. Reżyser przedstawia swoich bohaterów zupełnie inaczej niż Sienkiewicz. Jak pisał recenzent: “[Bohaterowie] Obandażowani i podstarzali zrywają się, by ponownie ratować ojczyznę. Jeżdżą konno, podskakując na swoich pryczach, walczą na wyimaginowane miecze i urządzają wojny na poduszki”.
2009
Jacek Komuda wydaje pierwszą część cyklu Orły na Kremlu: Samozwaniec, t.1. Do 2017 roku powstaną trzy kolejne tomy, autor wyda także pierwszą cześć powieści Samozwaniec: Moskiewska ladacznica. Teksty te są obecnie najpopularniejszymi powieściami neosarmackimi, powstałymi w XXI wieku. Do roku 2025 wydał sześć powieści (z których niektóre liczą więcej niż jeden tom) i trzy zbiory opowiadań. Do najważniejszych jego dzieł, poza Samozwańcem, należy antologia Opowieści z Dzikich Pól, powieść Diabeł Łańcucki i gra fabularna Dzikie Pola. Autor ten ustanowił wzorzec dla powieści neosarmackiej XXI. wieku.
2010
Jarosław Marek Rymkiewicz wydaje Samuela Zborowskiego, trzeci - po Wieszaniu (2007) i Kinderszenen (2008) - tom całości, która po wydaniu ostatniego tomu, czyli Reytana. Upadku Polski z 2013 roku, przyjęła miano “tetralogii polskiej”. Esej Rymkiewicza to pochwała szlacheckiej Polski, jej odwagi, gwałtowności, bezpośredniości i anarchiczności, a zarazem tekst polityczny, w którym szlachecka dawność ma być wzorcem dla późnonowoczesnej Polski.
2011
ukazuje się pierwsza edycja historycznej gry strategicznej Ogniem i Mieczem, osadzonej w II połowie XVII wieku. System ten, wyprodukowany przez polskie studio Wargamer, staje się jedną z najpopularniejszych historycznych gier bitewnych w Polsce, cieszy się też popularnością za granicą (jego wydawca dystrybuuje grę m.in. do sklepów w Wielkiej Brytanii, USA, Niemiec czy Hiszpanii). Druga edycja, wydana w 2023 roku, okazała się jeszcze większym sukcesem (została ufundowana na Wspieram.to, w ciągu kilku godzin ostatecznie zbierając 331.862 zł, co stanowi 1659% pierwotnego celu oraz dodatkowe 90.006 dolarów na Kickstarterze).
2011, 2012, 2013
ukazują się trzy tomy serii Diabłu ogarek Konrada T. Lewandowskiego. Powieść wybitnie neosarmacka, odróżnia się jednak od typowych powieści tworzonych w tym nurcie warstwą estetyczną (jest to powieść sensu stricto fantastyczno-historyczna) i ideologiczną (zanurzona w świecie słowiańskości promuje inne niż prawicowe wzorce uspołecznienia).
2011
Jan Sowa publikuje Fantomowe ciało króla. Peryferyjne zmagania z nowoczesną formą. Książka staje się jedną z najbardziej znaczących i najchętniej komentowanych (w trybie zarówno aprobatywnym, jak i krytycznym) polskich rozpraw naukowych w XXI wieku. Fantomowe ciało króla popularyzuje koncepcje cywilizacyjnego zapóźnienia Polski spowodowanego gospodarczo-ideologiczną dominacją szlachty; pańszczyźnianego chłopa jako niewolnika (rozwijaną później przez tzw. “zwrot chłopski”), a także kolonialnego podboju Kresów.
2011
premierę ma spektakl W imię Jakuba S. Tekst Pawła Demirskiego wystawia Monika Strzępka. Jak pisze recenzent: “Demirski ze Strzępką zdają się przekonywać, że większość polskiego społeczeństwa ma korzenie na wsi. I to nie tej szlacheckiej, ziemiańskiej. Raczej tej chłopskiej, chamskiej, przyduszanej pańszczyzną. Dlaczego w takim razie w kalendarzu polskich świąt nie ma święta zniesienia pańszczyzny? Czy tylko dlatego, że to obca administracja przeprowadzała tę reformę? Czy może po prostu wolelibyśmy o sobie myśleć jako o potomkach tej "lepszej" części narodu. Tej opłakującej dwory zamienione na PGR-y? Dzisiejsi aspiranci do klasy średniej to potomkowie Jakuba Szeli. Przyglądamy się tej postaci z perspektywy, która bierze pod uwagę podział klasowy i nieludzkość pańszczyzny.” (culture.pl)
2011
zespół R. U. T. A. (skrót od Ruchu Utopii, Transcendencji, Anarchii/ Reakcyjnej Unii Terrorystyczno Artystowskiej) wydaje płytę Gore – Pieśni buntu i niedoli XVI-XX wieku. Wykonywane przez punkowych muzyków znanych z takich zespołów jak Dezerter, Moskwa, Kapela ze Wsi Warszawa czy Post Regiment pieśni chłopskie kształtują wizerunek pańszczyzny jako niewolniczej przemocy.
2011
w polskiej kulturze rozpoczyna się zwrot ludowy, który stanowi próbę “prze-pisania” historii Polski (zwłaszcza tej najdawniejszej) z uwzględnieniem warstwy społecznej dotąd pomijanej, czyli chłopstwa. Zwrot ów jest zarazem wyraziście antyszlachecki i antysarmacki. W późniejszych latach ukażą się ważne książki Adama Leszczyńskiego, Andrzeja Ledera, Michała Rauszera, Jana Wasiewicza i innych autorów.
2013
ukazuje się ostatni tom “tetralogii polskiej” Jarosława Marka Rymkiewicza, czyli Reytan. Upadek Polski. Książka jest poświęcona rozważaniom nad upadkiem Rzeczypospolitej Obojga Narodów, mechanizmom zdrady oraz bohaterstwa; stanowi także apologię współczesnego polskiego ludu, który w dawnej szlachcie powinien wg autora szukać swoich antenatów.
2014
ukazuje się książka Prześniona rewolucja. Ćwiczenie z logiki historycznej Andrzeja Ledera. Autor stawia w niej tezę, że Polacy mieli swój odpowiednik Wielkiej Rewolucji Francuskiej - była nim “prześniona rewolucja”, która trwała od 1939 do 1956 roku. Jej efektem było zakończenie trwania ekonomicznych warunków trwania kultury folwarcznej, która jednak - właśnie jako kultura pozbawiona materialnych podstaw swojego bytu - trwa dalej w umysłach polskiej klasy średniej.
2015
CD Projekt Red wydaje dodatek Serca z kamienia do gry Wiedźmin III: Dziki Gon. Wprowadza on do gry liczne nawiązania do kultury szlacheckiej I Rzeczypospolitej. W centralnej postaci, Olgierdzie, dostrzec można odniesienia do pana Twardowskiego (demon próbujący za wszelką cenę porwać duszę bohatera) oraz Kmicica (porywczość, strata ukochanej, przewodzenie kompanii szlacheckich rozbójników). Dodatek wprowadza także elementy szlacheckiej kultury materialnej (kontusze, szable).
2018
2018
nakładem Wydawnictwa Naukowego Uniwersytetu Adama Mickiewicza w poznaniu ukazuje się książka Macieja Parkitnego Nowoczesność oświecenia. Studia o literaturze i kulturze polskiej drugiej połowy XVIII wieku. Praca przynosi nowatorskie opracowanie relacji między sarmatyzmem a oświeceniem, stanowi także podsumowanie oraz projekt dalszych badań nad tym zagadnieniem.
2019
ukazuje się 56 teka krakowskiego czasopisma “Pressje” pt. Oświecony sarmatyzm. Numer otwiera artykuł Projekt oświeconego sarmatyzmu Konstantego Pilawy, w którym autor przeciwstawia się opozycji między sarmatyzmem i oświeceniem (i szerzej: nowoczesnością), argumentując, że istniał niegdyś sarmatyzm oświecony, który można i dziś potraktować jako sensowny projekt cywilizacyjny dla Polski.
2021
we wczesnym dostępie wydana zostaje Hellish Quart, autorstwa studia Kubold. Jest to osadzoną w realiach XVII wieku gra z gatunku bijatyk. Fabułę do niej pisze Jacek Komuda. Mimo tego, że jeszcze nie ukazała się jej pełna wersja, stała się ona jedną z popularniejszych gier tego typu w Polsce, odnosząc także umiarkowany sukces za granicą.
2022
na platformie YouTube ukazuje się pierwszy odcinek serialu Diabeł łańcucki w reżyserii Macieja Jurewicza na podstawie powieści Jacka Komudy pod tym samym tytułem. Projekt ten został zrealizowany w pełni przez organizacje pozarządowe i osoby prywatne (w tym rekonstruktorów historycznych). Odcinek ten został przyjęty na tyle dobrze przez widownię (do 2025 roku na YouTube miał 1,5 mln. wyświetleń), że stał się pierwszym z serii krótkich form filmowych publikowanych na stronie internetowej Ostoi Tradycji.
2023
na platformie Netflix ukazuje się serial 1670 w reżyserii Macieja Buchwalda i Kordiana Kądzieli, według scenariusza Jakuba Rużyłło. Staje się on fenomenem kulturowym, inicjując dyskusję na temat stereotypów w opisywaniu relacji między szlachcicem i chłopem w czasach pańszczyzny, a także polskiej tożsamości zbiorowej. Jest jednym z nielicznych polskich seriali, które wytworzyły aktywny fandom medialny. Jego popularność w Polsce jest tak duża, że pomimo braku światowego sukcesu Netflix zapowiada kolejny sezon.